2009/11/30

World Aids Day

I morgon den 1:a December uppmärksammas World Aids Day (WAD) i Göteborg. Varje år kring den här tiden på året arrangeras olika aktiviteter såsom fackeltåg, ljuständning, kondomutdelning, seminarier, teaterföreställningar och pressaktiviteter runt om i världen. I år är temat "att leva med hiv och med andras fördomar", vilket jag tycker är ett jätte bra tema eftersom det verkar finnas så många fördomar kring sjukdomen och de drabbade.


Ca 5000 människor har hiv i Sverige i dag.


”Vågar jag säga att jag har hiv”? Frågar sig nästan alla som fått besked om att de har hiv. Det finns en stor rädsla för att bli diskriminerad. Vad kommer de säga på jobbet? Hur kommer mina vänner reagera? Vad och hur ska jag berätta för min partner? "Genom öppenhet, information, samtal och reflektion kan vi hjälpa till att bryta tystnaden kring frågan och då har man kommit en bra bit på vägen!"skriver man i ett pressmeddelande från Västra Götalandsregionen. Ja, många skulle nog må bra av att slippa rädslan för den tystnad som fördomar och diskriminering skapar.


"Kom ihåg att människor som har drabbats eller kommer att drabbas av hiv kan vara någon i din familj, en vän, granne, kollega eller du själv. Bidra inte till diskriminering och sprid inte fördomar vidare – ta reda på fakta om hiv och aids!" Uppmanar Hivportalen som drivs av Nationella Hivrådet i samverkan med Socialstyrelsen. (http://www.hivportalen.se/Sidor/default.aspx)


I morgon ordnas en heldag i Nordstan med information, dans, musik, filmvisningar och bildspel. Bland annat RFSU kommer finnas på plats. Kl 19.00 arrangeras också en minnesstund med ljuständning och mässa i Domkyrkan i Göteborg av EKHO, Svenska Kyrkan och Positiva Gruppen i Väst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar