2009/11/21

I feminismens tecken


I dag träffade jag Ida, en av mina fina vänner, över en kopp varm choklad för att ställa några frågor.
Namn: Ida Holmlund

Ålder: 25

Gör: Studerar Genusvetenskap vid Göteborgs Universitet

Brinner för: jämställdhet



Du studerar genusvetenskap och är engagerad i F!, när började du intressera dig för jämställdhet?

-Ja, jag har alltid varit intresserad av rättvisefrågor, makt, olika perspektiv, diskriminering, förtryck och utsatthet. Men de senaste åren har intresset för kvinnors vardag och livssituation världen över blivit starkare. Jag hade inte förväntat mig att lära mig så mycket som jag hittills har gjort genom att läsa genusvetenskap, jag har alltid upplevt mig som kunnig inom det här området, men nu har min insikter djupnat och det som den här grundkursen har gett mig främst, är ett starkare engagemang och en större handlingskraft. Om ens vardag består av den akademiska världen, och om man rör sig i den akademiska världen, så föds det en stark längta att föra ut det man lärt sig till den mer verkliga världen. Man vill använda sina kunskaper och göra något konstruktivt.


Vad är din starkaste läsupplevelse hittills inom feministisk litteratur?

-Bitterfittan är väldigt bra för den berör mig personligen. Det var också väldigt intressant att läsa Iris Marion Youngs texter, för hon är så otroligt filosofisk och problematiserar allting hela tiden.


Nämn tre böcker som handlar om genus som du rekommenderar.

-”Genustrubbel” (Judith Butler) ”Vad är queer” (Fanny Ambjörnsson) och ”Einsteins fru” (Liv Strömqvist).


Tycker du Sverige är ett jämställt land?

-Jämställdhet handlar inte om tycke och smak utan om fakta och statistik, och fakta och statistik visar att Sverige är långt i från jämställt idag.



2 kommentarer:

  1. vad är queer? är jättebra!har just haft den som kurslitteratur. alla bör läsa!

    SvaraRadera
  2. Ja, den är en bra bok! Har läst! Alla borde läsa ja!

    SvaraRadera