2009/11/16

Intervju med Andrea Hvistendahl


Jag ställde några frågor till konstnären Andrea Hvistendahl som ligger bakom aktionen och installationen "No Waste Cooking".


Vad vill du säga med "No Waste Cooking"?

- Är rädsla som myndigheter och industrin odlat hos oss för att äta gammal mat, berättigat i förhållande till den klimatpåverkan den resulterar i?

Hur väcktes idéen till den här aktionen?

- Jag har länge velat kombinera mat och konst och har tidigare arbetat med temat klimat, så när jag kom på idéen till den här installationen tänkte jag att; "det är klart att jag ska genomföra det här!"

Är det något som du vill uppmuntra människor till att göra?

-Ställ krav på olika makthavare, politiker, din matvarubutik och dina medmänniskor. Använd dina sinnen när det kommer till sista datum rekommendationerna på dina matvaror och ifrågasätt om en vara verkligen nödvändigtvis behöver slängas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar