2009/11/28

Mammakampen



I går intervjuade jag en ung man som är engagerad i RFSU och i "Mammakampsprojektet". Han är den fjärde person jag intervjuat hittills i mitt arbete som reporter för Globalportalen, vilket är ett jätte roligt jobb! Det är väldigt inspirerande att få möta så många intresserade och engagerade människor.
Jag har nu själv blivit medlem i RFSU och under den här helgen går jag RFSU:s medlemsutbildning.

"Mammakampen" handlar om mödradödlighet i världen, en halv miljon kvinnor i främst U-länder dör varje dag och varje minut i samband med graviditet och förlossning. Det är alltså fler kvinnor som dör i samband med graviditet, abort och förlossning än de människor som dör i aids, malaria och tuberkolos, tillsammans. De här kvinnornas liv skulle kunna räddas genom enkla, billiga åtgärder så som tillgång till preventivmedel, läkarvård, säkrare aborter och sexualundervisning! RFSU: "Att minska mödradödligheten är hjärtat i FN:s femte milleniemål om att halvera fattigdomen till 2015. Säkra aborter är nyckeln till att förbättra mödrahälsan i världen. Kraftfulla globala insatser behövs för att nå målet om att minska mödradödligheten med 75 procent till 2015."

Tycker du det här är ett viktigt problem att försöka lösa? Vill du veta mer och kanske engagera dig? Läs mer om "Mammakampen" här: http://www.rfsu.se/mammakampen.asp

2 kommentarer:

  1. Att vidta åtgärder för att minska mödradödligheten är verkligen att skapa en bättre värld.
    Sexualupplysning, preventivmedel, legalisering av abort är åtgärder som tyvärr ogillas och motarbetas av
    Katolska kyrkan och den kristna högern i USA. Jag, som aktiv medlem i svenska kyrkan, ser RFSU:s kamp
    för att hjälpa kvinnor i U-länder, ( varför inte nämna Irland, vissa baltiska stater, Polen, ect.) helt i linje med det
    kristna kärleksbudskapet.
    En socialsemiotiker i sv. kyrkan

    SvaraRadera