2009/12/05

Pratstund med miljöengagerad vän






Namn: Olle Jonsson
Ålder: 25
Bor: Utby, Göteborg
Gör: teamleder Greenpeace Göteborg
Önskar sig helst av allt just nu: fred på jorden
Drömmer om: ekonomiskt oberoende
Tycker om: djur av alla de slag


Olle har alltid sympatiserat med Greenpeace, men det var först när han började arbeta för miljöorganisationen som han verkligen insåg vikten av att engagera sig i miljöfrågor.
- Jag började arbeta för Greenpeace för att jag behövde ett arbete, dessutom tycker jag att Greenpeace är en väldigt bra organisation, jag har alltid brytt mig om miljön.
Det han motiveras av i sitt arbete med att värva nya medlemmar till Greenpeace, är barn.
- Jag vill att människor även i framtiden ska kunna få uppleva allt fint som finns idag, men som det ser ut nu så håller vi på att förstöra vår värld. Vi fiskar ur våra hav, hugger ner alldeles för mycket skog..och utrotar olika växt och djurarter.
Olle tycker det är roligt att påverka människor och prata om viktiga frågor och upplysa människor om hur Greenpeace förändrar världen till det bättre.
- Vi gör människor medvetna om de miljöproblem som finns idag och försöker påverka politiker och företag att bry sig om framtiden, säger han.

Trots att han som medlemsvärvare möter mycket motstånd och negativa människor så känner Olle ändå hopp.
- När jag träffar människor som verkligen bryr sig, och som verkligen vill göra något åt det som inte är riktigt bra i världen, då känner jag mig hoppfull. När man blir positivt förvånad över människor som visar sig vara otroligt engagerade och handlingskraftiga. Jag träffade till exempel en gammal dam i Åmål som berättade att hon ofta brukade skicka in insändare till olika tidningar om saker och ting som hon tycker är fel, det gjorde mig inspirerad.

Är det något som du skulle vilja säga människor?
- Öppna ögonen, vakna upp och sluta lev i era bubblor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar