2009/12/28

I sällskap med fröken Livrädd och fröken Märkvärdig

Jag sitter och dricker varm choklad med grädde, en vardagslyx jag unnar mig då och då. Tänker på olika förebilder, främst kvinnliga sådana. De behövs verkligen idag då så många unga tjejer och kvinnor känner sig vilsna och förvirrade av alla krav och ideal som ständigt tränger sig på. Alla dessa krav. Det får mig att tänka på boken "Fröken Märkvärdig och karriären" av Joanna Rubin Dranger.















Fröken Märkvärdig vet att hon måste bli något storslaget. Kärnfysiker, filmregissör eller formgivare på Manhattan, bara man får Nobelpriset före tjugofem. Men vad ska man göra om man inte vet vad man vill? Om man tappat målmedvetenheten mellan "Glamour" och Arbetsförmedlingen och den största talangen verkar vara att trampa runt på sig själv? Joanna Rubin Dranger skildrar med humor en ung kvinnas mödosamma väg mot att frigöra sig från samtidens orimliga krav. Jag tycker att det är så sorgligt att det ska behöva kännas så här för så många, för jag tror att det är många som kan känna igen sig i Fröken Märkvärdig. Det behövs böcker och förebilder som talar om de här problemen och som stärker unga kvinnor. Berättelsen om Fröken Märkvärdig finns också som kortfilm. Handlingen beskriv med orden: "Fröken Märkvärdig & Karriären beskriver en ständigt aktuell fråga: Hur ska man leva och leva upp till egna och andras krav och förväntningar utan att förlora sig själv?." Ser fram emot att se den här filmen
Jag upptäckte Joanna Rubin Dranger våren 2008 och hon är enligt mig, en av Sveriges bästa illustratörer. Hon är rolig, smart, feministisk och originell med en förmåga att beröra och få en att skratta och nästan gråta samtidigt. Det är härlig läsning. Läs!

3 kommentarer:

  1. Jättebra blogg !! Mycket kloka och viktiga funderingar runt väldigt viktiga frågor!
    Bra och intressant skrivet om denna mångfacetterade illustratör. Man skulle villja veta mer.

    SvaraRadera
  2. Läs "lyckostpulvret" och "askungens syster" också. de är grymma.

    SvaraRadera