2009/12/21

The Age of Stupid


Klimatfilmen "The Age of Stupid" har haft premiär i över 50 länder jorden runt. Den målar upp en mycket dyster framtid för vårt klot, men frågan är vilken effekt den får?


The Age of Stupid


Året är 2055. En gammal man blickar tillbaka från en framtid där världen ligger i spillror, förstörd av en mängd miljökatastrofer. Han tittar tillbaks på en gammal arkivfilm och vi får se en rad händelser i början av 2000-talet och frågar sig varför vi inte gjorde något åt klimatförändringarna medan vi hade chansen. "Hur kunde vi låta det gå så långt?”.

Det här är en tankeväckade sci-fi-drama-dokumentär som jag rekommenderar. Inte för att den är jättebra utan för att den är tankeväckande och intressant. När jag såg The Age of Stupid på klimatfestivalen "Muller" i Göteborg i år så ville jag nästan gå ut efter halva filmen. Den berörde mig starkt och jag kände instinktivt att jag ville värja mig. Jag ville inte riktigt ta in filmens budskap, för den kändes så negativ och skapade en känsla av undergång och hopplöshet. Det verkar som att fler kände som jag gjorde..

Se inslaget här från SVT där två miljöexperter har tittat på filmen och tyckt till. Medverkade: Sara Jeswani och David Jonstad, klimatmagasinet Effekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar