2010/01/04

Frivillig enkelhet



Jag tror det var förra julen som jag önskade mig boken "Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil" i julklapp, en bok som jag inte alls minns hur jag upptäckte, men som jag hur som helst nu är nöjd över att ha fått. Jag kan varmt rekommendera den här boken till alla som vill hitta ett nytt förhållningssätt till sitt liv. Vad är viktigt - egentligen? Kanske är det dags att få lite perspektiv på livet. Omvärdera din livsstil, lev lite mer som du lär.

Det handlar om "simple living", ett sätt att leva enklare i ett samhälle där allting snurrar allt snabbare. Rörelsen har spridit sig över världen och människor börjar satsa på vad som är viktigt just för dem; relationerna, den personliga utvecklingen, ett eget skapande eller ett engagemang. "De konsumerar mindre för att behöva arbeta mindre, de byter jobb och levnadsvanor för att lägga tid på talanger, tankar och krafter på sådant de själva valt" (ur Lev enklare). Boken innehåller bland annat kapitel som: "den tysta revolutionen", "ekonomiskt, ekologiskt, egoistiskt", "inventera ditt liv", "alla dessa måsten" och "stoppa shoppa".

Jag tror jag ska läsa om Lev enklare, för mycket av det som står där glöms lätt bort i vardagens fördummande stress. Det är en bok som tåls att läsas om.

Läs en intervju med Gisela Linde som skrivit boken, här: "hur du väljer att spendera din tid är hur du väljer att spendera ditt liv"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar