2010/02/18

Angår det dig kanske?


Foto: Ellen Salomonsson

I går satt jag och läste igenom gamla brev. I ett av dem hade min vän Alexandra skrivit en dikt som hon tyckte mycket om då, jag vet inte riktigt när jag fick det där brevet med dikten, men jag tror det var någon gång i högstadiet. När jag nu läser den här texten får den mig att tänka på världen och människorna som lever i den, hur vi lever och påverkar varann. Jag tänker på medmänsklighet och olika globala frågor och problem. Vad tänker du?


Angår det dig kanske
vad jag gör?
Och vad jag tänker?
Angår det mig kanske
vad du gör?
Och vad du tänker?
Angår vi varandra kanske?
Du och jag och alla vi
som råkar leva här
just nu
Och som det hänger på hur det ska bli i världen
Angår vi varandra kanske?
Kanske det ja
Kanske


En tänkvärd och enkel dikt av Ingrid Sjöstrand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar